Nilai-Nilai Keshohihan Hadis dalam Kitab Tanqih Al- Qawl karya Shaikh Nawawi Al-Bantani

This item is published by Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

Moch. Muslih, Moch. (2015) Nilai-Nilai Keshohihan Hadis dalam Kitab Tanqih Al- Qawl karya Shaikh Nawawi Al-Bantani. Masters thesis, UIN Sunan Ampel Surabaya.

[img] Text
Moch. Muslih_F05411079.pdf

Download (3MB)

Abstract

Kitab Tanqih al-Qawl karya Syekh Nawawi al-Bantani dikategorikan sebagai kitab Fadail al-A’mal yang memaparkan pelbagai kategori hadis. Kitab ini sangat penting dikaji keshohihannya, karena kitab ini sudah menjadi pegangan dikalangan masyarakat umum termasuk beberapa ma'had di Indonesia. Maksud kajian ini adalah untuk mengetahui kekuatan setiap hadis yang terdapat didalam kitab Tanqih al-Qawl; menjelaskan hadis-hadis yang boleh dijadikan hujjah dan sebaliknya, mengenal pasti sumber-sumber hadis dan menentukan kedudukan nas hadis apakah sahih, hasan, dacif ataupun mawdu. Kajian takhrij dan hukum hadis merupakan pokok kajian ini. Metode yang digunakan adalah metode kepustakaan dengan menggunakan analisis dan kritik berdasarkan manhaj ulama hadis, baik dari segi sanad ataupun matan. Dari 50 hadis yang dianalisis, didapati 9 hadis sahih, 2 hadis sahih li ghayrihi, 3 hadis hasan, 5 hadis hasan li ghayrihi, 15 hadis da’if 5 hadis amat dacif 9 hadis yang tidak dapat diketahui sumbernya dan dua hadis maknanya bersesuaian dengan hadis dacif dan al-Qur'an. Kesimpulannya bahwa hadis sahih dan hasan sebanyak 19 hadis diterima dan boleh dijadikan hujjah. Dua hadis maknanya sahih dan boleh diamalkan. Terdapat 14 Hadis dacif tidak boleh dijadikan hujjah dalam membina hukum tetapi boleh dijadikan hujjah untuk fada'il al-a’mal apabila telah memenuhi syarat yang telah disebutkan oleh para ulama. Terdapat 5 hadis sangat dacif dan tidak boleh dijadikan hujjah. 9 hadis yang belum ditemui sumbernya, belum bisa dijadikan hujjah selama masih belum dapat ditentukan statusnya.

Statistic

Downloads from over the past year. Other digital versions may also be available to download e.g. from the publisher's website.

Item Type: Thesis (Masters)
Creators:
CreatorsEmailNIM
Moch. Muslih, Moch.moch.muslih11@gmailF05411079
Contributors:
ContributionNameEmailNIDN
Thesis advisorMasruhan, Masruhan--2004045901
Subjects: Agama > Biografi Tokoh
Agama > Agama dan Ilmu Pengetahuan
Keywords: Takhrij; Kedudukan Hadis.
Divisions: Program Magister > Dirasah Islamiyah
Depositing User: MochMuslih moch muslih
Date Deposited: 18 Nov 2020 03:32
Last Modified: 18 Nov 2020 03:32
URI: http://digilib.uinsa.ac.id/id/eprint/45089

Actions (login required)

View Item View Item